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치매예방 프로그램

[회상활동/규칙게임] 치매인지프로그램 윷놀이(Yut) 프로그램 계획 방법

1. 목적(Objectives)

① 대화를 통해 과거에 대한 기억을 자연스럽게 회상할 수 있도록 도와주고 과거에 대한 감정들을 긍정적으로 표현하도록 해준다.(Through dialogue, it helps to naturally recall memories of the past and positively express feelings about the past.)

② 과거 회상을 통해 기억력 향상을 도모하고 자존감을 유지할 수 있다.(Through past recollections, one can seek to improve one's memory and maintain self-esteem.)

2. 진행시간 : 1시간(Progress Time: 1 hour)

3. 진행인원 : 진행자 1명, 진행보조자 1명 이상(Number of moderators: one moderator and one facilitator or more.)

4. 준비물(Supplies)

대형 윷놀이 세트, 130g 전지, 색연필, 풍선(Large Yut Nori set, 130g Paper, colored pencils, balloons)

5. 방법(Method)

⑴ 활동 소개 및 활동 알아가기(Introduce and learn about activities)

① 간단하게 자기소개를 하고 가벼운 게임이나 준비동작을 통해(가벼운 손동작, 풍선 배구 등) 활동 전 이완을 유도한다.(Introduce yourself simply and induce relaxation before activities (e.g. light hand movements, balloon volleyball, etc.) through light games or warm-up moves.)

② 준비물을 준비하고 오늘의 활동을 소개한다.(Prepare the preparation materials and introduce today's activities.)

㉠ "오늘의 활동은 대형 윷놀이입니다."(“Today's activity is large-scale Yut.")

㉡ "윷놀이는 주로 언제 하는 놀이인가요?"(“When do you usually play yut?")

㉢ "윷놀이를 하셨던 얘기를 들려주세요."("Tell us about the yut game.")

㉣ "윷놀이를 하기 위해 빨간팀과 파란팀으로 나누어 보겠습니다."("Let's divide into red and blue teams to play Yut.")

㉤ "윷을 던지신 어르신이 직접 말을 놓도록 하겠습니다."("The elder who threw the yut will move the marker informally.")

㉥ 이긴 팀을 위한 보상을 준비하여 내적 동기를 유발한다.(Prepare compensation for the winning team and motivate them internally)

㉦ "윷을 던지는 연습을 해볼까요?"("Let's practice throwing yut?“)

⑵ 함께 활동하기(To work together)

① 팀별로 돌아가며 윷놀이를 진행한다.(Alternately play Yut.)

② 말을 놓는 것이 어렵더라도 직접 하실 수 있도록 격려하며 진행한다.(Even if it is difficult to move the marker informally, encourage them to speak in person.)

③ 프로그램 중간 어르신의 변화상태, 참여태도, 상호작용 등을 관찰하고 기록한다.(Observe and record the change status, attitude of participation and interaction of the senior in the middle of the program.)

⑶ 활동 마무리하기(Wrapping up the activity)

① 진행자는 프로그램의 내용에 대해 다시 한 번 정리하고, 가벼운 운동이나 인사를 통해 마무리한다.(The moderator will summarize the contents of the program once again and finish with a light exercise or greeting.)

6. 활동 중재(난이도 조절, 활동 더하기) (Interaction of activities (difficulty control, plus activity))

① 윷놀이 판을 직접 그려 볼 수 있도록 한다.(Make it possible to draw a board of Yut.)

② 한 팀이 하나의 윷을 가지고 순서대로 던질수 있도록 하여 팀별 상호작용을 높일 수 있다.(You can increase team interaction by allowing alternately throw a yut in order.)

③ 빽도(Back)를 만들어 뒤로 가는 규칙을 추가하는 등 복잡하게 규칙을 만든다.(Create complex rules, such as adding rules that go backwards.)

④ 말의 갯수를 많게 하거나 적게하여 활동의 난이도를 조절할 수 있다.(The difficulty of the activity can be adjusted by increasing or decreasing the number of marker.)

⑤ 규칙을 이해하기 힘든 경우 주사위를 던져 진행할 수 있다.(If the rule is difficult to understand, you can roll the dice to proceed.)

⑥ 윷놀이 판의 중간에 '노래하기', '춤추기' 등의 벌칙을 추가할 수 있다.(You can add penalties such as "singing" and "dancing" in the middle of the Yut board.)

 

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